طريقه مصرف ژل رويال

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 6 دقیقه مطالعه)
طريقه مصرف ژل رويال

آشنایی با طریقه مصرف ژل رویال و فواید آن به شما کمک می‌کند از این ماده شگفت‌انگیز برای بهبود شرایط کلی سلامت خود و عزیزانتان استفاده کنید.

ژل رویال چیست؟

ژل رویال ماده‌ای ژلاتینی و مغذی است که به وسیله زنبورهای عسل تولید شده و به منظور تغذیه زنبورهای ملکه و نوزادهای تازه سر از تخم درآورده آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید ژل رویال

برای آشنایی با طریقه مصرف ژل رویال، ابتدا لازم است با فواید این ماده خارق‌العاده آشنا شوید. ژل رویال غالبا به عنوان یک مکمل غذایی ارزشمند به کار رفته و برای درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. طب سنتی از مدت‌ها قبل مصرف این ماده را توصیه کرده و خواص آن را مورد توجه قرار داده است. این در حالی است که طب غربی همچنان کاربردهای آن را بحث‌برانگیز می‌داند. در این جا، تلاش می‌کنیم شما را با فواید احتمالی ژل رویال آشنا کنیم:

• ژل رویال حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. برخی از ترکیبات شیمیایی آن چندان شناخته شده نیستند. بنابراین، تصور می‌شود تاثیرات مثبت این ماده و توانایی آن در بهبود وضعیت کلی سلامتی از پروتئین‌ها و اسیدهای چرب منحصر به فرد آن ناشی می‌شود.

از این میان، می‌توان به مجموعه‌ای از 9 گلیکوپروتئینی (MRJPs) اشاره کرد که به عنوان مهم‌ترین پروتئین‌های موجود در ژل رویال شناخته می‌شوند. از دیگر ترکیبات موثر موجود در این ماده می‌توان دو اسید چرب منحصر به فرد را نام برد که در گروه ترکیبات زیست فعال طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین، ژل رویال حاوی انواع ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی کمیاب است که از آن جمله می‌توان موارد زیر را نام برد:>

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • پانتوتنیک اسید (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • نیاسین (B3)
  • اسید فولیک (B9)
  • اینوزیتول (B8)
  • بیوتین (B7)

اغلب مزایای بالقوه ژل رویال از وجود این مواد مغذی ناشی می‌شود.

• ژل رویال از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی برخوردار است.

از اصلی‌ترین خواص ژل رویال می‌توان به توانایی آن در کاهش التهاب و مقابله با استرس اکسیداتیو اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهند، اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال از اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی برخوردارند.

به علاوه، آزمایش‌ها نشان می‌د‌هند که مصرف ژل رویال در کاهش سطح مواد شیمیایی موثر در ایجاد انواع التهابات موثر است.

• مصرف ژل رویال کلسترول خون را کاهش می‌‌دهد.

مطالعات نشان می‌‌دهند، مصرف ژل رویال بر کلسترول خون تاثیرات مثبتی داشته و از این طریق، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. براساس آزمایش‌ها، این کار با کمک پروتئین‌های خاص موجود در این ماده انجام می‌گیرد.

• مصرف ژل رویال به التیام زخم‌ها و بازسازی پوست کمک می‌کند.

مصرف موضعی و خوراکی ژل رویال در کاهش التهابات پوستی موثر بوده و به التیام زخم‌ها و بازسازی پوست کمک می‌کند. براساس مطالعات، این ماده با برخورداری از تاثیرات ضد باکتریایی قوی در ضد عفونی کردن زخم‌ها و جراحات موثر است. به علاوه، آزمایش‌ها نشان می‌‌دهند که مصرف ژل رویال می‌تواند روند کلاژن‌سازی را تقویت کرده و از این طریق به ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها کمک می‌کند.

• مصرف ژل رویال به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

ژل رویال حاوی پروتئین‌های ویژه‌ای است که به بهبود سلامت قلب و دستگاه گردش خون کمک کرده و فشار خون را کاهش می‌دهند. این پروتیئن‌ها با کاهش انقباضات موجود در سلول‌های عضلانی دیواره رگ‌ها، فشار خون را پایین می‌آورند.

• مصرف ژل رویال به تنظیم قند خون کمک می‌کند.

ژل رویال با کاهش استرس اکسیداتیو و مقابله با التهاب به تنظیم قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند، مصرف ژل رویال به طور قابل توجهی از لوزالمعده، کبد و بافت‌های تولید مثلی افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به دیابت محافظت می‌کند.

• مصرف ژل رویال به درمان یبوست کمک می‌کند.

آشنایی با طریقه مصرف ژل رویال برای یبوست مستلزم آن است که از اثرات بهبود دهنده آن درباره عارضه یبوست اطمینان یابید. بخش قابل توجهی از عملکرد روده بر عهده باکتری‌های مفیدی است که در اصطلاح به آن‌ها پروبیوتیک گفته می‌شود. عسل طبیعی و مخصوصا ژل رویال حاوی ترکیباتی به نام الیگوساکاریدها است. الیگوساکاریدها مواد قندی با فرمول پیچیده‌ای هستند که خواص ضد دیابتی ژل رویال را پشتیبانی کرده و در روده بزرگ مشابه با پروبیوتیک‌ها عمل می‌کنند. مجموعه این عملکرد در درمان یبوست موثر است.

• خواص آنتی‌اکسیدانی ژل رویال به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

مصرف ژل رویال عملکرد مغز و بافت‌های عصبی را تقویت می‌کند. براساس مطالعات، خواص آنتی‌اکسیدانی این ماده در کاهش هورمون‌های استرس، بهبود سلامت سیستم عصبی، تقویت حافظه و کاهش علائم افسردگی موثر است. به علاوه، مشاهدات حاکی از آن هستند که مصرف این ماده به از بین بردن رسوبات شیمیایی حاصل از بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

• مصرف ژل رویال به درمان خشکی مزمن چشم کمک می‌کند.

مصرف خوراکی ژل رویال با بهبود عملکرد غدد اشکی به درمان خشکی مزمن چشم کمک می‌کند.

• ژل رویال از خواص ضد سالخوردگی برخوردار است.

مصرف موضعی و خوراکی ژل رویال با افزایش تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به بهبود شرایط پوست کمک کرده و روند سالخوردگی را به تعویق بیاندازد.

ژل رویال

• مصرف ژل رویال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مصرف ژل رویال با تقویت سیستم ایمنی بدن به افزایش توانایی پاسخ‌گویی آن در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند. مجموعه گلیکوپروتئینی و اسیدهای چرب موجود در این ماده با تقویت فعالیت‌های آنتی‌باکتریال از بروز عفونت جلوگیری کرده و عملکرد ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند.

• مصرف ژل رویال عوارض جانبی روش‌های درمانی سرطان را کاهش می‌دهد.

شیمی درمانی و سایر روش‌های درمانی سرطان با عوارض جانبی قابل توجهی همراه هستند. از این جمله می‌توان به احتمال بروز مشکلاتی نظیر نارسایی قلبی، التهاب و ناراحتی‌های گوارشی اشاره کرد. براساس مطالعات، مصرف ژل رویال می‌تواند از به وجود آمدن زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش شما جلوگیری کرده و سایر آسیب‌های احتمالی ناشی از روش‌های درمانی یاد شده را کاهش دهد.

طریقه مصرف ژل رویال برای سرطان هم مشابه همان چیزی است که در جلوگیری از عوارض جانبی شیمی درمانی ذکر شد. قابلیت‌های آنتی‌اکسیدانی و التیام بخشی این ماده در مقابله با سرطان به ویژه سرطان پستان و دهانه رحم می‌تواند موثر باشد. با این حال، اطمینان از این امر همچنان نیازمند انجام آزمایش‌های بیش‌تری است.

• مصرف ژل رویال در کاهش مشکلات یائسگی موثر است.

مطالعات نشان می‌‌دهند، ژل رویال می‌تواند مشکلات ناشی از یائسگی را کاهش دهد. یائسگی هورمون‌های موثر در گردش خون را کاهش داده و ممکن است با برخی عوارض جسمی و روانی جانبی نظیر درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضطراب همراه باشد. آزمایش‌ها نشان داده‌اند، مصرف این ماده به بهبود افسردگی و تقویت حافظه کمک می‌کند.

طریقه مصرف ژل رویال

با توجه به محدودیت تحقیقات انجام شده، در حال حاضر طریقه مصرف ژل رویال چندان مشخص نبوده و تابع قانون خاصی نیست. با این حال، در اغلب موارد مصرف روزانه 300 تا 6،000 میلی‌گرم از این ماده توصیه می‌شود.

استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است که برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی کاربرد دارد. در صورتی که پیش از این از ژل رویال استفاده نکرده‌اید، بهتر است مصرف آن را با دوز پایین شروع کنید. به این ترتیب، می‌توانید با واکنش‌های آلرژیک و عوارض جانبی احتمالی مقابله کنید.

خطرات و عوارض جانبی

مصرف ژل رویال در اغلب موارد بی‌ضرر بوده و با عوارض جانبی قابل توجهی همراه نیست. با این حال، از آن جا که این محصول به وسیله زنبور عسل تولید می‌شود ممکن است برای برخی افراد مشکل‌آفرین باشد. از آن جمله می‌توان به افرادی اشاره کرد که به نیش زنبور، گرده گل یا سایر مواد آلرژی دارند.

در آزمایش‌های انجام شده، برخی از آلاینده‌های محیطی نظیر سموم دفع آفات در ژل رویال مشاهده شده‌اند. این قبیل مواد می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند. موارد زیر چند نمونه از عوارض جانبی احتمالی ژل رویال به حساب می‌آیند:

  • آسم
  • آنافیلاکسی
  • درماتیت تماسی

برخی از واکنش‌های حساسیت‌زا می‌توانند خطر مرگ را به همراه داشته باشند. بنابراین، لازم است توصیه‌های انجام شده درباره طریقه مصرف ژل رویال را جدی گرفته و استفاده از آن را با مقادیر بسیار کم شروع کنید.

سخن آخر

برای اطمینان از طریقه مصرف ژل رویال برای سرطان و سایر امراض جدی بهتر است ابتدا با افراد آگاه یا پزشکان آشنا به طب سنتی مشورت کنید. این ماده از دوران باستان تا کنون همواره مورد توجه بوده است. به خاطر داشته باشید برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی لازم است در مصرف این ماده کاملا احتیاط کنید.

مقاله پیشنهادی آشنایی با خواص عسل و فواید باورنکردنی آن

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید
خواص گرده گل
گرده گل یکی از غنی‌ترین منابع غذایی می باشد زیرا سرشار از پروتئین‌ها،کربوهیدرات‌ها،لیپیدها،اسیدهای چرب، ویتامین‌ها،مواد معدنی وآنزیم‌ ها است