آشنایی با خواص بره موم

بروز شده در درباره زنبور عسل و فرآورده های آن (فقط 4 دقیقه مطالعه)
آشنایی با خواص بره موم

برای آگاهی از خواص بره موم ابتدا لازم است با این ماده آشنایی یابید. بره موم از جمله محصولات منحصر به فردی است که توسط زنبور عسل ساخته شده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. امروزه، خواص درمانی بره موم به وسیله بسیاری از پزشکان و متخصصان تایید شده است.

بره موم (propolis) یک نوع ماده صمغی یا رزینی ویژه است که به وسیله زنبورهای عسل جمع آوری شده و از جوانه‌های برخی درختان مخروطی نظیر صنوبر به دست می‌آید. این ماده سرشار از فلانوئیدها و ترکیبات آنتی اکسیدانی قدرتمندی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌روند. از اصلی‌ترین خواص درمانی بره موم می‌توان به توانایی آن در مقابله با انواع میکروب‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، تومورها و التهابات اشاره کرد.

درصد بسیار اندکی از عسل خالص و تصفیه نشده به بره موم اختصاص دارد. با این حال، این روزها طیف گسترده‌ای از مکمل‌هایی وجود دارند که از این ماده تشکیل شده‌اند. به علاوه، بسیاری از انواع کرم‌ها و پمادهای موضعی مناسب پوست هم حاوی این ماده هستند. همچنین، در مواردی، این ماده به انواع اسپری‌های بینی، گلو و همین طور انواع خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌ها افزوده می‌شود. این امر، به منظور بهره‌گیری از خواص درمانی بره موم انجام می‌گیرد.

 

خواص درمانی بره موم

 

خواص بره موم را به اختصار می‌توان چنین برشمرد:

  • مقابله با آکنه
  • مقابله با عفونت‌های باکتریایی
  • کمک به ترمیم سوختگی
  • کمک به درمان آفت دهان
  • کمک به بهبود سرماخوردگی
  • کمک به بهبود دیابت
  • مقابله با بیماری‌های مهم انگلی نظیر ژیاردیاسیس (Giardiasis)
  • مقابله با تبخال
  • مقابله با تبخال تناسلی
  • کمک به بهبود و درمان التهاب
  • مقابله با آنفلوآنزا
  • کمک به درمان زخم معده

علاوه بر این‌ها، تحریک سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پوسیدگی دندان را نیز می‌توان از فواید بره موم برشمرد.

 

بره موم

 

بررسی دقیق‌تر فواید بره موم

 

لازم است بدانید، بررسی بسیاری از خواص درمانی بره موم از طریق مشاهدات تجربی به اثبات رسیده‌اند. با این حال، واضح است که فواید بره موم را نمی‌توان انکار کرد. در این جا، برخی از قابلیت‌های یاد شده را به طور دقیق‌تری بررسی می‌کنیم:

• خواص بره موم در درمان تبخال

تحقیقات اولیه نشان می‌دهند، استفاده موضعی از بره موم و کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی آن می‌تواند در درمان و مقابله با تبخال موثر باشد. این امر از خواص ضد ویروسی این ماده ناشی می‌شود.

 

• خواص بره موم در درمان تبخال تناسلی

براساس مطالعات منتشر شده در مجله Phytomedicine، استفاده از پماد بره موم می‌تواند در درمان زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی موثر باشد. در این مطالعه، برای درمان تبخال تناسلی از ترکیب پماد حاوی فلانوئیدهای به دست آمده از بره موم و کرم آسیکلوویر استفاده شده است. به علاوه، مشاهدات حاکی از آن است که کرم‌های موضعی حاوی این ماده در درمان زخم‌های ناشی از سوختگی نیز تاثیرگذار بوده و از اثرات ضد التهابی قابل توجهی برخوردار هستند.

• خواص بره موم در درمان اختلالات دستگاه گوارش

از دیگر خواص بره موم می‌توان به قابلیت آن در درمان اختلالات دستگاه گوارش اشاره کرد. از این جمله می‌توان کمک به بهبود کولیت اولسروز (ulcerative colitis) و انواع سرطان‌ها و زخم‌های دستگاه گوارش را نام برد. ترکیبات موجود در بره موم در از بین بردن برخی عوامل بیماری‌زا نظیر هلیکوباکتر پایلوری موثر عمل می‌کنند. از جمله این ترکیبات تاثیرگذار می‌توان اسید كافیك فنیل استر (CAPE)، آرتپیلین C، کائمفرول و گالانجین را برشمرد.

 

• خواص بره موم در کنترل پوسیدگی دندان

تحقیقات منتشر شده در نشریه Biological & Pharmaceutical Bulletin نشان می‌دهند، بره موم می‌تواند به مقابله با پوسیدگی دندان کمک کند. این امر ناشی از وجود ترکیباتی است که در مهار رشد استرپتوکوک موتانس موثر عمل می‌کنند. استرپتوکوک موتانس یک باکتری بی‌هوازی و از مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده پوسیدگی دندان است.

• خواص بره موم در کنترل دیابت

مطالعات منتشر شده در نشریه Pharmacological Research نشان می‌دهند، مصرف بره موم می‌تواند در کاهش میزان قند خون و کنترل کلسترول موثر باشد.

 

عوارض جانبی بره موم

 

مصرف بره موم برای افراد مبتلا به آسم مناسب نیست. در عین حال، کسانی که به محصولاتی نظیر عسل حساسیت دارند هرگز نباید از این ماده استفاده کنند. از طرف دیگر، بره موم حاوی ترکیباتی است که می‌توانند روند انعقاد خون را کند کنند. این امر برای افراد مبتلا به اختلالات خونریزی خطر آفرین بوده و احتمال شدت خونریزی پس از جراحی را افزایش می‌‌دهد.

 

میزان توصیه شده

 

بره موم در اشکال مختلفی نظیر قرص، کپسول، پودر و عصاره در دسترس قرار دارد. در عین حال، انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و پمادهای حاوی بره موم نیز وجود دارند که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، تاکنون میزان خاصی برای مصرف این ماده توصیه نشده است.

 

سخن آخر

 

در این مطلب، تلاش کردیم شما را با خواص بره موم آشنا کنیم. این ماده از ترکیب بزاق زنبور عسل با مواد گیاهی گردآوری شده به دست آمده و به عنوان نوعی چسب برای پر کردن سوراخ‌های کندو مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم است بدانید، تنها درصد اندکی از این ماده در عسل یافت شده و گرما از جمله عواملی است که تا حدود زیادی می‌تواند در از بین بردن آن موثر باشد. بنابراین، برای بهره‌گیری از فواید بره موم موجود در عسل پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از عسل خالص و تصفیه نشده استفاده کنید.

حتما بخوانید خواص موم عسل

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با زنبور عسل و فرآورده های آن
طريقه مصرف ژل رويال
استفاده موضعی یک طریقه مصرف ژل رویال است و برای جوان‌سازی و درمان مشکلات پوستی استفاده می شود ولی ممکن است برای برخی افراد مشکل آفرین باشد..
خواص نیش زنبور
از خواص نیش زنبور عسل می توان برای برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما استفاده کرد.نیش زنبور درد را تسکین می‌دهند .
بهترین عسل طبیعی ایران
بهترین نوع عسل طبیعی در ایران از کجاست؟ برای کدام شهر است؟ چه عسل برای معده خوب است؟ مرغوبترین عسل ایران چیست؟
خواص عسل گون
خواص عسل گون ناشی از ترکیبات گیاهی فعالی است که در آن وجود داشته و علاوه بر کاهش التهاب به تقویت دستگاه ایمنی بدن هم کمک می‌کنند.
آزمایش عسل طبیعی
آزمایش عسل طبیعی در آزمایشگاه رسمی، شاخص های مهم آزمایش عسل طبیعی چیست و هر کدام چه معنایی دارند؟
خواص عسل یونجه
از اصلی ترین خواص عسل یونجه می توان به مقابله با انواع عفونت‌ها،جلوگیری از ریفلاکس معده، تسکین علائم سرماخوردگی، بهبود سرفه و.. اشاره کرد
خواص عسل بهار نارنج
از خواص عسل بهارنارنج می‌توان به مواردی نظیر بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسکین گلودرد و کمک به درمان انواع زخم‌ها اشاره کرد.
خواص عسل گشنیز
از مهم‌ترین خواص عسل گشنیز می‌توان به بهبود و تقویت عملکرد دستگاه گوارش،بهبود عملکرد کبد،تنظیم میزان انسولین خون و کاهش چربی خون اشاره کرد
خواص موم عسل
موم عسل سرشار از مواد مغذی است.خواص موم عسل فراوان است.بهبود سلامت قلب ،کاهش فشار خون ،مقابله با انواع عفونت ها از خواص موم عسل هستند
انواع عسل و خواص آن ها
عسل ماده‌ای شگفت انگیز است که براساس نوع گیاهی که از آن به دست می‌آید از فواید و مزایای متنوعی برخوردار است. خواص 21 نوع عسل را بخوانید