خواص فراوان عناب تازه و خشک برای لاغری، کبد و سلامتی

بروز شده در درباره خواص مواد غذایی (9 دقیقه مطالعه)
خواص فراوان عناب تازه و خشک برای لاغری، کبد و سلامتی

خواص فراوان عناب تازه و خشک برای لاغری، کبد و سلامتی، طرز مصرف آن و عوارض جانبی فواید عناب این میوه را به یک میوه شگفت انگیز برای لاغری، کبد و سلامتی تبدیل می‌کند. عناب برای چی خوبه؟ برای قرن‌ها است که میوه عناب و عناب خشک در طب چینی استفاده می‌شود. عناب حاوی ساپونین است و برای کاهش اضطراب و بهبود خواب مفید است. عناب را با نام‌های خرمای قرمز، خرمای چینی، خرمای کره‌ای و خرمای هندی نیز می‌شناسند.

عناب مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند. این میوه علاوه بر پلی ساکاریدها و فلاونوئیدها، سرشار از مواد مغذی است. عناب در مدیریت اختلالات عصبی شناختی و اختلالات قلبی عروقی هم بسیار موثر است.

عناب چیست؟

عناب (Ziziphus Jujuba) عضوی از گیاهان خانواده خولان (Rhamnaceae) است. درختچه‌ای خزان کننده کوچک با برگ‌های سبز براق و گل های سبز مایل به زرد است. میوه نارس عناب بیضی شکل و سبز رنگ و قهوه‌ای مایل به ارغوانی و در زمان بلوغ چروکیده (مانند خرما) است. اگرچه عناب در زمان رسیدن قوام و طعم سیب را دارد، اما در زمان بلوغ طعم آن بسیار شبیه خرما است.

خواص عناب چیست؟

میوه عناب سرشار از کلسیم، پتاسیم، ساپونین‌ها، فلاونوئیدها، اسید بتولینیک و ویتامین‌های A و C است. مصرف عناب برای درمان دردهای کوچک تا بیماری‌های مزمن بسیار مفید است. عناب تازه و خشک برای کبد چرب، لاغری، سرطان، قلب، خواب، معده، پوست، سرفه و سرماخوردگی، پوست و مو و زنان و مردان مفید است. در ادامه این خواص عناب و فواید دمنوش عناب را بخوانید.

خواص عناب برای کبد چرب

پاکسازی سموم کبد چرب از فواید عناب است. کبد یک عضو مهم در فرایند سوخت و ساز بدن، هضم غذا و دفع مواد سمی است. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب در طولانی مدت باعث ابتلا به کبد چرب می‌شود. پاکسازی کبد و دفع سموم آن از راه‌های کاهش چربی کبد است. عناب می‌تواند به سم زدایی خون کمک کند و عناب دارای خواص ضد التهابی است. مبارزه با التهاب می‌تواند راهی برای دفع سموم و تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

کبد چرب

عناب می‌تواند گردش خون را تنظیم کند. گردش خون بهینه به این معنی است که اندام‌های شما کاملاً اکسیژن‌دار هستند و به طور کلی احساس شادابی و انرژی می‌کنید. مصرف چند عدد عناب تازه یا خشک در روز ایده خوبی است زیرا به تغذیه خون معروف است. آهن و فسفر موجود در این میوه می‌تواند در مورد خواص عناب برای کبد نقش مهمی ایفا کند.

بیشتر بخوانید: طریقه مصرف عرق کاسنی برای کبد چرب

خواص عناب تازه برای لاغری

عناب برای لاغری مفید است. میوه عناب کم کالری است و اصلا چربی ندارد. علاوه بر این، عناب دارای فیبر و پروتئین بالایی هستند. غذاهای غنی از پروتئین و فیبر باعث افزایش سیری می‌شوند و به طور بالقوه به حفظ وزن و لاغری کمک می‌کنند. چگونگی مصرف عناب برای لاغری: روزانه بین وعده‌های غذایی چند عدد عناب تازه بخورید، این میوه می‌تواند به سرعت شما را سیر کند و از مصرف تنقلات ناسالم بین وعده‌های غذایی جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی: خواص دارچین برای لاغری

خاصیت عناب برای معده

عناب به هضم غذا کمک می‌کند. میوه عناب حاوی فیبر است که به تنظیم هضم کمک می‌کند. این ماده مغذی حرکات روده صاف را منظم می‌کند. این میوه همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. بر علیه هلیکوباکتر پیلوری، باکتری‌هایی که مسئول بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده و اسیدیته هستند، عمل می‌کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش از خواص عناب است. مصرف چند عدد عناب در روز می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. عناب می‌تواند به طور کلی عملکرد سیستم گوارشی شما را بهبود بخشد. گفته می شود عناب پتانسیل پیشگیری از زخم معده را ممکن است داشته باشد.

بهبود یبوست مزمن از فواید عناب است. مطالعه‌ای که توسط مرکز پزشکی Meir انجام شد نشان داد که مصرف عصاره عناب علائم یبوست مزمن را تسکین می‌دهد.

منتخب: عرق بابونه برای معده

فواید عناب برای زنان

عناب می‌تواند سلامت تخمدان را بهبود بخشد. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران) انجام شد، از یک محصول گیاهی عناب به نام شیلانوم برای درمان کیست تخمدان استفاده شد. در پایان مطالعه، آنها دریافتند که این فرمول طبیعی به اندازه قرص های ضد بارداری در درمان کیست تخمدان موثر است. این فرمول همچنین عوارض جانبی نسبتاً کمتری ایجاد کرد.

حذف سموم شیر مادر خاصیت عناب است. در مطالعه‌ای که در ایران انجام شد، از مادران شیرده خواسته شد روزانه 15 گرم عناب تازه به مدت دو ماه بخورند تا تأثیر آن بر میزان سرب و کادمیوم شیر مادرشان بررسی شود. در پایان کارآزمایی، آنها دریافتند که زنانی که عناب خورده بودند در مقایسه با گروه کنترل، سطح کمتری از این عناصر سمی در شیر خود داشتند.

بیشتر بخوانید: خواص عرق کاسنی برای زنان

خواص عناب برای پوست

عناب برای سلامت پوست مفید است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عناب می‌تواند به درمان آکنه، لکه‌ها و جای زخم کمک کند. با این حال، تحقیقات مستقلی در این زمینه وجود ندارد. مشخص شده است که عناب خارش ناشی از اگزما را تسکین می‌دهد. همچنین پتانسیل جلوگیری از گسترش ملانوم (سرطان پوست) را نشان داده است. خوب است که درباره خواص گلیسیرین برای پوست هم بخوانید.

عناب می‌تواند التهاب را کاهش دهد. استفاده موضعی از عصاره عناب می‌تواند به تسکین دردهای عضلانی و مفاصل کمک کند. روغن دانه عناب دارای خواص ضد التهابی است.

خاصیت عناب برای مو

عناب می‌تواند رشد مو را افزایش دهد. استفاده از اسانس عناب بر روی موهای تراشیده شده در موش ها به مدت 21 روز منجر به رشد موهای آنها در مقایسه با گروه کنترل شد. روغن عناب می‌تواند دارای فعالیت تقویت کننده رشد مو باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک اثرات مشابه در انسان مورد نیاز است. اگر دنبال رشد و تقویت موهای خود هستید، خواص گلاب برای مو را بخوانید.

استحکام استخوان

استحکام استخوان

عناب می‌تواند استحکام استخوان را بهبود بخشد. میوه عناب می‌تواند برای افراد مسن یا کسانی که استخوان‌های شکننده دارند مفید باشد. دارای غلظت بالایی از مواد معدنی مورد نیاز برای تشکیل استخوان است. این میوه کوچک سرشار از کلسیم و فسفر است که سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهد.

محافظت از آسیب مغزی

سلو‌ل‌های مغز با افزایش سن شروع به تحلیل می‌کنند. این امر خطر ابتلا به تعدادی از اختلالات عصبی را افزایش می‌دهد. عناب قادر است ذهن را آرام کند. مطالعات بیان می‌کنند که این میوه می‌تواند یک ماده موثر بالقوه در درمان بیماری‌های عصبی باشد. عناب همچنین عناب می‌تواند عملکرد آستروسیت‌هایی را که مسئول محافظت از نورون‌ها هستند، بهبود بخشد.

بهبود عملکرد شناختی

عملکرد شناختی مغز

تقویت حافظه از خواص عناب است. در یک مطالعه روی موش‌ها، عصاره عناب همچنین رشد و تکامل سلول‌های عصبی را در ناحیه شکنج دندانه دار در موش افزایش داد. شکنج دندانه دار یکی از دو ناحیه در مغز است که سلول‌های عصبی جدید در آن رشد می‌کنند.

عناب ضد تشنج است

یک مطالعه تجربی روی موش‌های مبتلا به تشنج، اثرات امیدوارکننده‌ای از عصاره عناب بر روی آنها نشان داد. این مطالعه نشان داد که موش‌هایی که قبل از تشنج تحت درمان با عصاره عناب قرار گرفته بودند، یادگیری و حافظه را بهبود بخشیدند و استرس اکسیداتیو را در مقایسه با گروه کنترل کاهش دادند. از این رو، عصاره عناب عناب می تواند به طور قابل توجهی آسیب مغزی ناشی از تشنج را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: عرقیات گیاهی ضد تشنج

خواص ضد میکروبی عناب

میوه عناب می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند زیرا سرشار از فیتوکمیکال‌های تقویت کننده سیستم ایمنی است. ثابت شده است که فلاونوئیدهای موجود در عناب عوامل ضد میکروبی قوی هستند. در واقع، عصاره اتانولی این میوه به درمان عفونت در کودکان کمک می‌کند.

همچنین، اسید بتولینیک موجود در عناب برای مبارزه با عفونت HIV و ویروس آنفولانزا در مطالعات تجربی موثر واقع شده است.

خواص عناب خشک

عناب خشک می‌تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند. عصاره عناب سرشار از فنولیک است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که آنزیم‌های آنتی اکسیدانی موجود در عناب با سرعت بیشتری برای خلاص شدن از شر رادیکال‌های آزاد و کاهش خطر سرطان کار می‌کنند. پیشگیری از سرطان از خواص رازیانه نیز هست.

مطالعات آزمایشگاهی زیادی وجود دارد که توانایی عصاره عناب را در جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی ثابت کرده است. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالابریا نشان داد که عناب می‌تواند به طور موثری گسترش سلول‌های سرطانی بدخیم پستان را کاهش دهد و حتی آن ها را از بین ببرد.

مطالعه دیگری که در ایران انجام شد، توانایی عصاره عناب را در مهار گسترش رده‌های سلولی تومور سرطانی به ویژه سرطان خون نشان داد.

عناب خشک

بهبود سلامت قلب نیز از خواص عناب خشک است. عناب سرشار از پتاسیم است و سدیم کمی دارد. پتاسیم رگ‌های خونی شما را شل می‌کند و به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کند. این میوه همچنین به عنوان یک عامل ضد آتروژن عمل می‌کند. از رسوب چربی و گرفتگی عروق شما جلوگیری می‌کند. تقویت سلامت قلب از خواص عرق بیدمشک نیز هست.

همچنین مشخص شده که عناب خشک به لاغری و کاهش میزان چربی در خون نوجوانان چاق کمک می‌کند. و می‌تواند خطر بیماری قلبی را در نوجوانان کاهش دهد.

دمنوش عناب برای چی خوبه؟

در ادامه خواص دمنوش عناب برای کبد چرب، لاغری، بی خوابی، استرس، تقویت سیستم ایمنی، سرفه و سرماخوردگی را خواهید خواند.

رفع بی‌خوابی خاصیت دمنوش عناب است. از خواص دمنوش عناب در طب سنتی چینی برای بهبود خواب و رفع بی‌خوابی استفاده شده است. عناب حاوی ساپونین‌هایی است که خاصیت آرام بخشی و خواب آور دارند. مطالعات بر روی موش ها نشان می‌دهد که این ترکیبات به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند. با نوشیدن یک فنجان جوشانده عناب گرم درست قبل از رفتن به رختخواب می‌توانید خوابی آرام داشته باشد.

مطلب مرتبط: خواص دمنوش بابونه

تقویت سیستم ایمنی نیز از خواص دمنوش عناب است. این میوه کوچک سرشار از ویتامین‌های A و C است که آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. این خاصیت دمنوش عناب برای بهبود سرفه و سرماخوردگی موثر است. این مواد مغذی ضروری با آسیب های ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که در صورت فعالیت می‌توانند سیستم ایمنی بدن را به خطر بیندازند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و پیری سریع را افزایش دهند.

همانطور که گفته شده استفاده از خواص دمنوش عناب یک راه بهبود سرفه است. طرز تهیه دمنوش عناب برای سرفه و سرماخوردگی: 50 گرم عناب را در یک لیتر آب بریزید و بجوشانید تا دو سوم از میزان آب اولیه باقی بماند. حال این جوشانده عناب را میل کنید تا علائم سرماخوردگی بهبود یابد. پیشنهاد می‌شود دمنوش آویشن و زنجبیل برای سرماخوردگی را امتحان کنید.

کاهش استرس و اضطراب یکی دیگر از فواید دمنوش عناب است. به طور سنتی از جوشانده عناب برای بهبود علائم استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می‌شده است. دمنوش عناب اثر آرام بخشی بر ذهن و بدن دارد.

مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که عناب با مصرف دوزهای پایین‌تر اضطراب را کاهش می‌دهد و در صورت مصرف در دوزهای بالاتر اثر آرام‌بخشی دارد. هیچ مطالعه ای بر روی انسان انجام نشده است که شواهد قطعی برای همین موضوع ارائه دهد. اما خوردن یک مشت عناب در مواقعی که استرس خاصی دارید ضرری ندارد.

درباره طریقه مصرف عناب برای لاغری باید گفت که عناب ممکن است میوه جدیدی برای برخی از شما به حساب آید. اگرچه می‌توان آن را مانند هر میوه دیگری خورد، اما می‌توانید آن را به روش‌های دیگری نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید. دمنوش عناب و دارچین دمنوش عناب و دارچین سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی سالم است و برای کاهش اشتها و لاغری نیز مفید است. دمنوش عناب و به برای لاغری مفید است. با نوشیدن این دمنوش گیاهی در میان وعده‌های غذایی علاوه بر بهبود سوخت و ساز بدن، احساس سیری خواهید کرد.

تا اینجا خواندید که خواص عناب کدامند؟ دمنوش عناب برای چی خوبه؟ طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی و طریقه مصرف عناب برای لاغری چیست؟ در ادامه چگونگی مصرف عناب برای لاغری، کبد چرب و سلامتی را بخوانید.

نحوه استفاده از عناب

از آشپزی گرفته تا مصارف دارویی راه‌های زیادی برای استفاده مردم از عناب در سراسر جهان وجود دارد. در اینجا خلاصه‌ای از مهمترین کاربردهای آن آورده شده است:

ترشی عناب

  • عناب تازه و خشک شده به عنوان میان وعده در سراسر جهان مصرف می‌شود.
  • شربت با طعم عناب و چای عناب کیسه ای به طور گسترده در چین و کره مصرف می‌شود.
  • در برخی از مناطق هند از عناب برای تهیه ترشی نیز استفاده می‌شود
  • عناب عمدتاً در طب چینی به دلیل خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی آن استفاده می‌شود.
  • برگ‌های گیاه عناب را خشک می‌کنند و در بوتان استفاده می‌کنند.

خوب است بخوانید: خواص غنچه گل محمدی

عوارض جانبی عناب

خوشبختانه عناب هیچ عارضه جانبی که عامل اصلی نگرانی باشد ندارد. با این حال، افراد مبتلا به دیابت ممکن است مجبور به اجتناب از این میوه باشند. محتوای کربوهیدرات عناب ممکن است بر میزان سطح قند خون تاثیر بگذارد.

طبق شواهد تجربی، مصرف مقادیر زیاد عناب ممکن است در موارد نادری باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، یبوست، نفخ و بی حالی شود. از این رو قبل از مصرف عناب با پزشک خود مشورت کنید.

این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با خواص مواد غذایی
5 خاصیت مهم توت سفید
خواص و فواید توت سفید خشک برای لاغری، پوست، قلب و مقابله با استرس همراه با عوارض جانبی