انواع دمنوش ها و خواص آنها

بروز شده در درباره دمنوش (فقط 6 دقیقه مطالعه)
انواع دمنوش ها و خواص آنها

همیشه یکی از طرفداران دمنوش‌های گیاهی بودم و سالهاست که دمنوش گیاهی، نوشیدنی منتخب من در شروع روز برای صبحانه است. چای و دمنوش به بخش مهمی از زندگی روزمره تبدیل شده است و شاید شما هم مایل به امتحان کردن انواع دمنوش‌های ترکیبی هستید.

دوستداران قهوه فکر می‌کنند «این فقط فنجان نوشیدنی من نیست، من به کافئین نیاز دارم!» دوباره فکر کنید، برخی از انواع ترکیبات دمنوش گیاهی سالم سطح انرژی شما را افزایش می‌دهند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند! اگر به دنبال راهی برای ایجاد یک سبک زندگی سالم هستید، دمنوش طبیعی، یک راه عالی برای گذار از نوشیدن قهوه به نوشیدن چای است!

انواع دمنوش ها

خواص انواع دمنوش ها

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع به طور طبیعی شیرین و فاقد کافئین است. بهبود هضم، تقویت تمرکز و تسکین میگرن از جمله خواص دمنوش نعناع است. برخی از فواید شگفت‌انگیز نعناع شامل تسکین تب و حالت تهوع و کاهش اشتها است. چای نعناع سطح انرژی را افزایش و خستگی را کاهش می‌دهد.

چای نعناع به طور طبیعی بدون کالری است و طعم شیرین و دلپذیری دارد که آن را انتخابی هوشمندانه در رژیم غذایی برای لاغری می‌کند. با این حال، تحقیقات زیادی در مورد اثرات چای نعناع بر وزن وجود ندارد.

چای زنجبیل

زنجبیل به رفع مشکلات گوارشی، کاهش علائم سرماخوردگی، تقویت ایمنی و کاهش التهاب کمک می‌کند. زنجبیل می‌تواند درد معده را آرام کند، به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند و برای لاغری مفید است. نوشیدن آب زنجبیل راهی آسان برای استفاده از فواید زنجبیل در لاغری است.

کنترل قند خون، کاهش التهاب، تسکین درد، تقویت سیستم ایمنی، بهبود حالت تهوع و هضم بهتر از جمله خواص زنجبیل است.

غنچه گل محمدی

دمنوش غنچه گل محمدی حاوی ویتامین C است و برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، غنچه گل محمدی می‌تواند به بهبود هضم و جریان خون کمک کرده و دردهای قاعدگی و استرس را کاهش دهد.

دمنوش غنچه گل محمدی یک ملین و سم زدای طبیعی است. رفع یبوست، پاکسازی معده، سم زدایی دستگاه گوارش و درمان اسهال از دیگر خواص غنچه گل محمدی است.

غنچه گل محمدی با خاصیت آنتی اکسیدانی برای جوانسازی و رفع چین و چروک پوست مفید است. شفاف کردن پوست از دیگر خواص شگفت انگیز غنچه گل محمدی و گلاب است.

چای بابونه

دمنوش بابونه خواص آرام بخش باورنکردنی دارد، به تسکین اسپاسم عضلانی، کاهش احساس اضطراب و بهبود خواب کمک می‌کند.

بابونه ضد اسپاسم است و برای کاهش درد قاعدگی موثر است. عرق بابونه ضد اسپاسم عضلات گوارشی است و به هضم غذا کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای بابونه برای رفع نفخ معده و ترش کردن موثر است. عرق بابونه ضد تهوع و اسهال است.

چای دارچین

دارچین به خاطر طعم و عطر تند، شیرین و چوبی اش معروف است. دارچین دارای خواص قدرتمند بسیاری است و مصرف چای دارچین به تسکین التهاب، افزایش جریان خون سالم و کمک به سلامت روده کمک می‌کند. کنترل قند خون، بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا، رفع اسهال و حالت تهوع، هضم بهتر از خواص دمنوش دارچین است.

مصرف منظم دمنوش دارچین و عسل روش خوبی برای استفاده از خواص دارچین برای لاغری است. از مهم‌ترین خواص دارچین برای لاغری می‌توان به کاهش کلسترول بد و تری‌گلسیرید خون اشاره کرد.

علاوه بر این دارچین می‌تواند ریزش مو را کنترل کند. کاهش ریزش مو، رشد بهتر و سریعتر موها، جلوگیری از موخوره و مقابله با شپش سر از جمله فواید دارچین برای موی سر است.

ترکیب زرده تخم مرغ با دارچین یک ماسک طبیعی برای سلامت و رشد مو است. مشخص شده که زرده تخم مرغ می‌تواند باعث رشد مو در سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود. سفیده تخم مرغ حاوی آب، 150 نوع پروتئین و پپتید است که می‌تواند مو را تقویت و مرطوب کند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که روغن دارچین مخلوط با شامپو می‌تواند به درمان شپش سر کمک کند.

دمنوش آویشن

دمنوش آویشن مملو از منگنز، پتاسیم و ویتامین C است. نوشیدن چای کوهی آویشن فواید سلامتی زیادی برای سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی و حتی سلامت سلول‌های بدن ما دارد. آویشن برای سرفه و سرماخوردگی، خواب، گلودرد و ریه مفید است.

برگ سیب و برگ تمشک

این برگ ها برای تسکین مشکلات گوارشی و تامین آنتی اکسیدان های قوی فوق العاده هستند.

سنجد

سنجد یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی، همچنین حاوی فیبر برای سلامت روده است و می‌تواند به درد مفاصل کمک کند.

بادرنجبویه

هم پاک کننده و هم سم زدا، بادرنجبویه خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی نیز دارد.

چای سبز

چای سبز از قدیم، یک درمان طبیعی برای اسهال، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، حالت تهوع و نفخ معده استفاده می شد.

پوست پرتقال

پوست پرتقال بسیار غنی از ویتامین C!

زنیان

زنیان ضد نفخ و درد معده است. تقویت معده، کاهش اسید معده، افزایش حرکات روده و پاکسازی دستگاه گوارش از خواص زنیان است.

خمتی

ختمی طعم شگفت انگیزی دارد و ممکن است برای کنترل فشار خون و کلسترول مفید باشد. ریشه گل ختمی، یک ریشه «خنک کننده» است که به تسکین گلوی خشک و خراشیده ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند.

دمنوش رازیانه

خاصیت ضد باکتری، کاهش حالت تهوع، تسکین درد قاعدگی و منظم کردن عملکرد روده از جمله خواص عرق رازیانه است. نوشیدن دمنوش رازیانه برای چند روز قبل و در طول قاعدگی علائمی مانند حالت تهوع را کاهش می‌دهد. عرق رازیانه از رشد باکتری‌های مضر معده جلوگیری می‌کند.

چای ریحان مقدس

ریحان مقدس که به عنوان تولسی نیز شناخته می‌شود، گیاهی قدرتمند است که مدتها است به دلیل خواص دارویی آن استفاده شده است. ریحان مقدس از بروز زخم معده که عامل مشکلاتی مانند درد معده، سوزش سر دل و حالت تهوع است، پیشگیری می‌کند.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک یک نوشیدنی طبیعی برای پاکسازی کلیه ها و کبد است.

چای ماته

این ریشه کافئین دار "چای سبز آمریکای جنوبی" است و برای ذهن و بدن عالی است.

برگ های مورینگا

این برگ های شگفت انگیز مملو از ویتامین ها و مواد معدنی هستند!

انواع دمنوش های گیاهی ترکیبی

مصرف دمنوش بابونه سه بار در هفته خوب است ولی پونه و دمنوش آویشن در فصل سرد سال هفته‌ای دو بار کافی است و در فصل گرم نخورید. در تابستان برای افرادی که طبع گرم دارند به جای دمنوش، نوشیدن آب و لیموترش تازه و سکنجبین بهتر باشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی

هیچیک از دمنوش‌های گیاهی را نمی‌توان مثل چای کم‌رنگ تازه‌دم لاهیجان هر روز و یا روزی دو فنجان نوشید! دمنوش‌ها گیاهان دارویی هستند، اگر در محل کار مضطرب شدید، دمنوش گل‌گاوزبان بنوشید. اگر نفخ معده دارید، دمنوش زیره سبز بنوشید. گاهی دمنوش چای کوهی، گاهی دمنوش بابونه شیرازی، در واقع دمنوش‌ها را می‌توان هوسانه و گهگاه میل نمود. در ادامه طرز تهیه چند دمنوش ترکیبی مورد علاقه من را بخوانید.

چای گیاهی دارچین و پرتقال

طرز تهیه این دمنوش گیاهی پاییزی بسیار آسان است. دمنوشی که شما را گرم و سالم نگه می‌دارد و سیستم ایمنی شما را در فصل سرما تقویت می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک چوب دارچین بردارید و آن را در آب جوش با ریشه زنجبیل تازه و زردچوبه قرار دهید! پوست پرتقال را نیز به قوری اضافه کنید تا دمنوش سرشار از ویتامین C شود.

دمنوش دارچین و پرتقال

چای ختمی و اکالیپتوس

این یک ترکیب تابستانی با طراوت است. گل ختمی را با برگهای اکالیپتوس بجوشانید و نوش جان کنید.

چای بابونه و گل محمدی

این دمنوش یک ترکیب آرامش بخش است. به سادگی پوست لیمو، زنجبیل، بابونه و غنچه گل محمدی را با هم مخلوط کنید!

چای بابونه و غنچه گل محمدی

ترکیب مورینگا و نعناع

این یک ترکیب گیاهی صبحگاهی عالی است! این ترکیب چای دارای برگ مورینگا، نعناع و سیب است. من هر روز صبح بین چای نعنا با سیب و چای سبز انتخاب می‌کردم، تا اینکه با برگ‌های مورینگا آشنا شدم و تصمیم گرفتم ترکیب صبحگاهی فوق‌العاده‌ام را ایجاد کنم.

دمنوش نعناع و مورینگا

مورینگا، نعناع و سیب! برگ‌های سیب و نعناع ترکیبی کامل و طعمی لذیذ را ایجاد می‌کنند. این دمنوش ترکیبی برای افزایش سطح انرژی و بهبود هضم غذا در طول روز عالی است. افزودن مورینگا به این ترکیب آن را به ترکیبی فوق العاده تبدیل می‌کند.

گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
مطالب مرتبط با دمنوش
خواص دمنوش نعناع و طرز تهیه آن
دمنوش نعنا دارای خواص فراوانی از جمله تسکین معده درد و بهبودعلائم سرماخوردگی است. نعنا یک نوشیدنی فاقد کافئین مناسب رفع بوی بد دهان است.
10 دمنوش خانگی برای معده
چای ریحان مقدس، چای سبز، دمنوش زنجبیل، عرق زنیان، نعناع، رازیانه، بابونه و نعناع فلفلی برای درد معده