راهکارهای خانگی مراقبت از پوست

بروز شده در توسط دکتر الهام اختری درباره مراقبت و سلامتی (8 دقیقه مطالعه)
راهکارهای خانگی مراقبت از پوست

پوست عضو حساسی است، اولین سطحی است که در برابر تحریکات خارجی قرار می‌گیرد پس مراقبت از آن بسیار مهم است. هرچند داشتن پوست خوب می​تواند ناشی از ژنتیک باشد، نگهداری از پوست، ماساژ صورت، آبرسانی و ماسک صورت نیز کمک می​کند. استفاده از ماسک ژل آلوورا در شب‌ها، اسپری گلاب، کرم ضد آفتاب در هوای آزاد، خودداری از مصرف مواد قندی، ورزش روزانه، خواب شبانه کافی همه در نگهداری از پوست شما موثر هستند.

شستشوی پوست صورت

حواس‌تان باشد شستشوی مداوم پوست صورت با شوینده‌های شیمیایی منافذ پوست را تحریک کرده، پوست را ضعیف و شکننده می‌کند.

صورت را صبح‌ها با آب ولرم شستشو دهید. آب داغ استفاده نکنید. شب‌ها بعد کار روزمره بهتر است با ژل طبیعی آلوورا صورت را پاک کنید و آب نکشیده بخوابید. صبح با آب ولرم صورت‌تان را بشویید و گلاب به صورت و گردن‌ خود اسپری کنید. از مصرف آب داغ یا سرد خودداری کنید. بهترین درجه حرارت برای شستشو آب ولرم است.

برای شستن صورت، زدن آب به صورت و گذاشتن حوله روی پوست به شکلی که پوست را نکشید، فقط بگذارید و بردارید تا نم پوست را به ملایمت بگیرد به خصوص آب سرد در حفظ طراوت پوست بهتر عمل می‌نماید.

در فصل زمستان، پوست خشک می‌شود. از شستشوی آن با صابون و شامپو و لیف زبر خودداری بفرمایید. توجه کنید اگر پوستتان خشک است نیازی به لیف کشیدن نیست. فقط هفته​ای یک بار از لیف نرم پارچه​ای استفاده کنید.

پاکسازی پوست در خانه

از بهترین پاک کننده‌های پوست، گلاب است، گلاب بدون رقیق کردن، انتخاب خوبی برای پاکسازی پوست شما از ذرات دوده و چربی است. بهترین انتخاب عدم شستشوی صورت با صابون است، هر چه پوست کمتر تحریک شود پاسخ غدد چربی و عرق منطقی‌تر خواهد بود، در واقع حمام کفایت می‌کند. ولی اگر پوست چربی دارید صابون بابونه انتخاب خوبی است.

برای شادابی پوستتان دوره‌های دو هفته ای (دو هفته هر روز) از دو قاشق غذاخوری بابونه خشک که در یک ظرف آب میریزید و با درب بسته بجوشد، سپس از روی شعله بردارید، ملحفه روی سرتان بکشید و بخور دهید. بخور بابونه‌ی شیرازی در کاهش و تخلیه‌ی کومدون‌ها و جوش​های سرسیاه بسیار موثر است.

برای شادابی پوست و کاهش تجمع چربی در منافذ آن، این ماسک پاکسازی صورت خانگی را امتحان کنید: 4 قاشق غذاخوری نعنای تازه خرد شده را با 4 قاشق غذاخوری برگ جعفری تازه خرد شده و یک فنجان شیر بادام مخلوط کنید و در یخچال در ظرفی دربسته به مدت 10 تا 12 ساعت قرار دهید، سپس مخلوط صاف کنید و بعد کار روزانه و قبل خواب صورت و گردن خود را با آن بشویید. این مخلوط در یخچال 5 یا 6 روز قابل نگهداری است.

آبرسان پوست

از بهترین آبرسان‌های پوست که برای اکثر افراد مناسب است اسپری نمودن گلاب به صورت و گردن است. ژل تازه آلوورا دیگر آبرسان خوب پوست است. مالیدن به ملایمت جوشانده جعفری روزی دو بار موجب طراوت و جوانی پوست صورت می‌شود.

ماسک آبرسان پوست​ چرب و خشک، یکی از ماسک‌های طبیعی توصیه شده برای قوام بخشیدن به پوست، درخشندگی پوست و از بین بردن لک‌ صورت، ماسک زرده‌ی تخم مرغ و موز است.

نصف یک موز را برش زده، لایه‌ی داخلی پوست موز را نیز با کمک لبه‌ی کند چاقو بتراشید و به تکه‌های موز اضافه کنید. یک عدد زرده‌ی تخم‌مرغ خام را نیز اضافه کرده، سپس با همزن، خوب بزنید تا یکنواخت گردد. دو قاشق چایخوری سر پر از مواد مخلوط شده را با دو قاشق چایخوری شکر قهوه‌ای بزنید حالا یک ماسک اسکراب فوق‌العاده دارید، ماسک تهیه شده را کف دست‌تان بریزید و همه‌ی پوست را دورانی ماساژ دهید، سپس با آب سرد بشویید.

باقیمانده ماسک را بعد خشک شدن صورت، روی صورت و گردن ماسک بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند، حتی زیر چشم‌ها را هم بزنید، بعد نیم ساعت با آب گرم بشویید. این ماسک هم برای پوست‌های خشک و هم پوست‌‌های چرب مناسب است. این ماسک موجب روشن شدن پوست صورت، پاکسازی و درخشندگی پوست می‌شود و در از بین بردن لک‌ها و جای جوش‌ها نیز مفید است.

حتما بخوانید: خاک رس برای صورت

ماسک پوست

یک عادت خوب را در خودتان تقویت کنید، بیشتر میوه‌ها ماسک‌های خوبی هستند. هر بار که مثلا گیلاس میل می‌کنید همه صورت‌تان را با یک گیلاس نصف شده پاک کنید و اجازه دهید نیم ساعت روی پوست‌تان بماند. این‌کار را با نیمه لیمو ترش که آب آن را گرفته‌اید نیز قابل انجام است. با پوره سیب، با برش‌های موز، تخمه خربزه با آن بخش لیز اطراف تخمه‌ها نیز وقتی آسیاب شود و ماسک شود روی پوست تاثیر بسیار خوبی دارد.

ماسک خیار رنده شده برای پاکی پوست و آبرسانی عالی اثر می‌کند، بعد از حمام 20 دقیقه روی پوست‌ خود استفاده کنید. غذاها و تنقلات شور و تند و سرخ‌شده‌ها در افرادی که پوست حساس و ضعیف یا مستعد جوش دارند بهتر است مصرف نشود.

ماسک صورت

اگر از باز بودن منافذ پوست خود شاکی هستید، بخور بابونه و اسپری گلاب به صورت، همراه با عدم دستکاری پوست برای بستن منافذ پوست موثرند. خوردن رب انار ملس وسط غذا نیز توصیه‌ی خوبی است که در تقویت پوست، بستن تدریجی منافذ، کاهش تعداد جوش‌ها نقش قابل توجهی دارد.

کرم ضدآفتاب کافی است بدون چربی باشد و اس پی اف بالای 50 داشته باشد و هر دو ساعت در طول روز تجدید شود.

در صورتی که پوست دستان شما خشک است، مخلوط گلیسیرین و آبلیمو و عسل را روی پوست پشت دست به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید و سپس با آب به ملایمت بشویید. این کار را یک روز در میان تکرار کنید.

ختمی، یک نرم کننده طبیعی برای پوست خشک است. با گل‌های ختمی، طراوت و نرمی را به پوست خود بازگردانید. گل‌ها را با دستتان خرد کرده، در آب گرم خیس کنید تا لعاب دهد، در حمام روی پوست خود بمالید، 15 دقیقه صبر کنید، سپس آن را بشویید.

مطلب مرتبط: درمان خانگی جوش صورت

درمان پوست مرغی

پوست مرغی شدن نشانه استعداد پوست خشک است. پس حواستان باشد که از سرخ کردنی‌ها و غذاهای تند کمتر استفاده کنید. با روغن بادام شیرین و روغن بنفشه هر شب پوست را چرب کنید.

برای محافظت از پوست‌های نازک، هر شب از گلاب استفاده کنید، وقت خواب به همه پوست صورت و گردن بزنید، طی روز با استفاده از یک افشانه که دو سوم آن را آب و یک سوم را گلاب ریخته، ساعتی یک بار به پوست صورت آب و گلاب اسپری کنید. این اسپری گلاب را باید در یخچال نگهداری کنید.

افزایش کلاژن پوست

کلاژن در بدن آدمی به شکل طبیعی تولید می‌شود، ترکیب دو اسید آمینه گلیسین و پرولین با ویتامین C و مس به تولید کلاژن منجر می‌شود. روند پیری پوست با تخریب کلاژن تسریع می‌شود استفاده بیش از حد از مواد غذایی شیرین، استفاده از غذاهای فرآوری شده و آماده، آرد سفید و... آلودگی هوا در زندگی شهری، اشعه فرابنفش نور آفتاب، غم طولانی، خشم کنترل نشده همه عواملی هستند که موجب تخریب سریع‌تر کلاژن می‌شوند. ترکیبات گیاهی و جانوری متعددی حاوی اسیدهای آمینه ضروری و ویتامین C هستند.

سوپ پای مرغ، سوپی که پوست مرغ محلی در آن جوشیده، سوپ استخوان، سوپ پاچه حاوی مقادیر قابل توجهی کلاژن هستند و روی پوست همه بدن موثر بوده، البته کمی هم چاق کننده هستند. سفیده تخم مرغ و لبنیات نیز از جمله منابع حیوانی ارزشمند حاوی اسید آمینه ضروری ساخت کلاژن هستند، از منابع گیاهی آن جوانه گندم و بروکلی و از منابع مس دانه کنجد، برگه زردآلو، پودر کاکائو بوده و منابع ویتامین C را نیز می‌شناسید. سبزی‌های برگ سبز به سبب کلروفیل زیاد مثل اسفناج، ریحان، جعفری، فلفل در این چینش غذایی ارزشمند هستند.

افزایش کلاژن پوست

حال شما می‌دانید از ترکیب چه مواد غذایی در رژیم غذایی خود، می‌توانید ساخت کلاژن را بهبود ببخشید، البته این رژیم در درد مفاصل و پیشگیری از آرتروز نیز بسیار موثر است، اگر بخواهید پوست صورت‌تان بهره بیشتری ببرد هم‌زمان با این رژیم استفاده مداوم از ماسک جوانه گندم میکس شده با دو قطره لیمو ترش و روغن زیتون نیز توصیه می‌شود.

اما برخی روشهای تحریک پوست نیز برای تولید کلاژن عالی اثر می‌کنند، ماساژ صورت و طب سوزنی زیبایی از جمله بهترین انتخابها و بی‌عارضه‌ترین روشها در جوان نگهداشتن پوست است. در واقع پوست صورت به مجموعه‌ای از عوامل برای بهبود روند کلاژن سازی نیاز دارد.

توصیه هایی برای مراقبت از پوست

  • سبزیجات تازه، میوه‌ها و انواع آش‌های پر سبزی در رژیم غذایی موجب دفع خوب و روزانه در شما شده در درخشندگی پوست موثر است.
  • هر شب قبل خواب پوست صورتتان را با گلاب بشویید. این کار منافذ پوست شما را بسته، علاوه بر کم نمودن سرعت تشکیل چین و چروک، از جوش‌های زیر پوستی شما هم می‌کاهد.
  • در شامپو بدن، یک قوطی کوچک حاوی 10 تا 15 سی سی روغن بابونه بریزید و خوب تکان بدهید. هر بار در فصل سرد یا در مواقعی که پوستتان خشک است، با لیف پارچه​ای آغشته به این شامپو، لیف بزنید.
  • خوابیدن به موقع و ابتدای شب در حفظ کلاژن‌های پوست موثر است اگر دقت کرده باشید افرادی که شب‌کاری دارند چروک‌های بیشتری روی پوست‌شان دیده می‌شود.
  • انجام کارهایی مثل شستشو، گردگیری و ... بدون دستکش لاستیکی موجب نازک شدن پوست و آسیب به آن می‌شود.
  • برای رفع خارش پوست، صبح‌ها دو قاشق غذاخوری خاکشیر در یک فنجان آب جوش دم کنید و ناشتا بنوشید. روی مواضعی که می‌خارد از روغن بنفشه استفاده کنید. تندی، شوری و سرخ‌کرده در روغن نیز میل نفرمایید.
  • برای درمان بیماری پوست رزاسه در طب سنتی، غذاهای محرک مانند توت فرنگی، بادام زمینی، کیوی، پسته، خرما، عسل، ارده، سرخ کردنی ها، فلفل و ادویه تند، ترشی، کنسرو، سس و مپرهیز شود. استفاده از دم کرده خاکشیر صبح ناشتا هفته ای دو بار نیز توصیه می‌شود.
  • استفاده از کپسول ویتامین‌ها به صورت موضعی موثر نیستند زیرا طبیعی است دارویی که برای هضم گوارشی تهیه شده مولکول‌های درشت‌تری نسبت به دارویی که به منظور ماسک پوستی تهیه می‌شود، داراست، و امکان جذب از طریق پوست برای این دارو بسیار کم است.
  • جهت رفع افتادگی پیشانی، مداومت به ماساژ ملایم و رو به بالا و خارج، روغن خراطین هر شب در طولانی مدت به شما کمک می‌کند.
  • پوستی که با افزایش وزن مواجه می‌شود دچار خطوط صورتی رنگی شده به نام استریا و وقتی با کاهش مواجه می‌شود چروکیده می‌شود. بهترین روش برای کنترل این تغییرات ورزش منظم است به همراه ماساژ با روغن مناسب که در طولانی‌مدت موجب سفتی پوست خواهد شد‌. روغن گل محمدی انتخاب مناسبی است. حساسیت ایجاد نمی‌کند و در طولانی مدت مقوی پوست است. اسپری آب و گلاب سرد یا گلاب سرد به تنهایی نیز در کنارش کمک می​کند.
این مطلب صرفا اطلاعات عمومی است و هرگز جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. قبل از انجام هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص ملاقات و از توصیه‌های او پیروی کنید. اطلاعات بیشتر
منبع: کانال آموزشی دکتر الهام اختری
گلاب اصل قمصر

گلاب صالحیان از مرغوب ترین نوع گل محمدی در جهان تولید می شود و دارای عطر خاص و بی نظیری است.

گلاب اصل قمصر
عکس نویسنده
دکتر الهام اختری

پزشک و متخصص طب سنتی

فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

مطالب مرتبط با مراقبت و سلامتی
دلایل کاهش رشد جنین در رحم چیست؟
دنیای مادری سرشار از رمز و رازهاست و دوران بارداری می‌تواند مقدمه‌ای شیرین برای ورود به این دنیا باشد. با آرزوی سلامتی برای همه مادران و جنین‌هایشان...
بادکش رحم در بیماری‌های زنان
بادکش رحم و تخمدان چیست؟ آیا می‌توان برای بیماری‌های مربوط به دستگاه تولیدمثلی زنان از بادکش رحم و تخمدان استفاده کرد؟
درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب
خار پاشنه، یک بیماری شایع است که زنان باردار، افراد چاق و ورزشکاران را درگیر می‌کند.درد پاشنه تیز، التهاب پاشنه پا، درد و بی حرکتی از علائم این بیماری است
خواص عرق زنیان برای لاغری
زنیان به کاهش وزن کمک می کند. زنیان را می توان با سایر گیاهان و دانه ها ترکیب کرد مانند عسل، سیاهدانه، شنبیله و زیره و برای لاغری استفاده کرد